Metoda proiectului în sprijinul dezvoltării competenţelor secolului XX

joi, 29 decembrie 2011

SĂRBĂTOAREA MOȘOAIELOR

Azi, pe facebook, am văzut o fotografie a lui Ilie Marian care mi-a atras atenția. Am cerut informații și iată ce am aflat:
"În comuna Luncavița, în ziua de 6 decembrie, de SF Nicolae (Sf Neculai), încep Sărbătorile Moșoaielor, care se încheie pe 6 ianuarie, de Sfânta Bobotează. Practic, în seara zilei de 6, pe străzile satelor Luncavița și Rachelu, încep să se adune moșoii și moșoicuțele, care sună clopotele (cloapetele). Moșoii au talăngi mari, mască din tărtăcuță (cătrună), coarne de cerb sau berbec, piele de vulpe, cojoc lung de lână. Moșoicuțele au clopoței mici (cioi), mască din tărtăcuță cu piele de iepure, coarne de căprioară, cojoace scurte. În fiecare seară,  până noaptea târziu, se aud clopotele lor. In timpul acesta se constituie cetele, iar colindătorii repetă colindele la fiecare acasă, pe rând. În seara de Ajun a Crăciunului, pe 24 decembrie, moșoii și moșoicuțele ies la defilarea din centrul comunei. Mii de oameni vin să admire dansul moșoilor! Cei plecați din localitate se întorc acasă pentru această zi specială. Cetele se inscriu la primărie, iar la sfârșitul defilării se urcă pe scenă și colindă. Apoi fac același ritual în toată comuna, Luncavița și Rachelu. Se colindă până pe 6 ianuarie, când, după întrecerea cailor, moșoii colindă până seara târziu."
  Și iată din nou ceva inedit: Care este semnificația întrecerii cailor? 
Aștept de la ”isteții mei” lămuriri . Nu vă indic sursele, folosiți orice motor de căutare, oricum datinile , obiceiurile au caracter colectiv, ceea ce generează mai multe variante, vă aduceți aminte, nu-i așa? Sau ba?

8 comentarii:

Ioan spunea...

În primul rând:"La mulţi ani !". Sunt plecat momentan, astfel că nu prea am cum să mă documentez.Mă gândesc că în funcţie de ce cal câştigă cursa, stăpânul acestuia va fi mai norocos. În acelaşi timp zgomotul produs de cai ar putea fi o modalitate de alungare a anului ce a trecut. Încă o dată la mulţi ani şi mă mai gândesc.

argentinagherasim spunea...

LA MULȚI ANI, IOAN! SĂ-ȚI TRĂIASCĂ ȘI TĂTICUL1
Cât despre tema dată, ai intuit tu ceva, dar soluția optimă rămâne informarea. Eu am făcut-o deja..
Sejur plăcut la Eforie sau oriunde te-ai afla!

Ioan spunea...

Multumesc; o vacanta frumoasa si pentru dumneavoastra.

Ioan spunea...

Am citit si articolul de pe adevarul de seara (http://www.adevarul.ro/locale/tulcea/TRADITII-_Mosoaiele-o_traditie_care_a_umblat_prin_Europa-_GALERIE_FOTO_0_614338656.html), iar la final se precizeaza ca sunt adusi caii pentru defilare. Am apelat si la o persoana pe care o cunosc de mai mult timp, din Luncavita, care mi-a zis ca aceasta intrecere este un "botez" al cailor (pe data de 6 ianuarie fiind Boboteaza) , prin care acestia intra in noul an feriti de pericole. Mi-a relatat de asemenea ca in copilaria sa, la aceasta defilare oamenii aduceau si boi, vite, dar ca in prezent sunt adusi doar caii.

argentinagherasim spunea...

E bine, dar incomplet...Ți-am spus că m-am informat serios. Intră și pe site-ul Adevărului de tulcea. Constat că se mai comentează...Plus că nu știu când se finalizează.

argentinagherasim spunea...

Mă refer la campania cu profesorii..

Ioan spunea...

Am intrat si eu pe site-ul Adevarul la campania cu profesorii. Totusi nu inteleg cum se voteaza, cand se face un top cu pozitii (cum a fost la campania cu medicii unde se vota online). Eu va felicit ca ati ajuns printre profesorii nominalizati si ma simt mandru ca sunteti si profesoara mea. Voturile online, totusi nu sunt neaparat cea mai buna metoda de a afla cel mai bun profesor; pentru ca in opinia multor cititori al site-ului Adevarul, elevi, un profesor bun poate fi cel care nu da teme pentru acasa si pune doar 10. Pe cand un profesor bun este cel dedicat invatamantului, cel care are elevi cu note mari la examenele nationale, nu la testele din clasa. Incerc sa aflu sistemul de desemnare al castigatorului; si daca mai aflu ceva postez aici.

Ioan spunea...

Pe site-ul Adevarul de Tulcea am intrat. Referitor la intrecerea cailor am gasit ca : "De pe 25 decembrie, de Crăciun și până de Bobotează, moșoii și cetele lor colindă neintrerupt în fiecare zi sau noapte, încheind Sărbătorile de iarnă de la Luncavița prin întrecerea cailor pe 6 ianuarie, când luncăviţenii îşi aduc animalele de tras pe jug pentru defilare şi pentru competiţie." In rest informatia este despre mosoi si colindatul lor. Cred ca imi scapa ceva din acel articol referitor la cai.
Acestea sunt articolele pe care le-am gasit eu:http://www.adevarul.ro/locale/tulcea/GALERIE_FOTO_Mosoii_si_mosoicutele_ies_astazi_pe_strazile_din_Luncavita_0_604139808.html
http://www.adevarul.ro/locale/tulcea/Tulcea-_Mosoaiele_incep_colinda_pe_strazile_din_Luncavita_0_395960703.html

Trimiteți un comentariu