Metoda proiectului în sprijinul dezvoltării competenţelor secolului XX

duminică, 20 noiembrie 2011

lectura funcțională

Constat că nu sunteți prea activi. Chiar nu ați reperat nicio abatere de la normele limbii literare în mass-media?
Vă ofer EU alte cazuri de încălcare elementară a normelor limbii literare:
1) 14. nov. 2011, TVRINFO, ora 21.45: un oarecare discuție; politicienii nu poate să spună,
2) 14. nov. 2011, TVR1,  emisiunea”Legături întrerupte”, pe bandă era scris:” împreună cu furnizorii noștrii”;
3) 19.11. 2011, ANTENA 2: un invitat s-a exprimat astfel: din punct de vedere sufletesc...
     Aștept opiniile voastre argumentate. După lămurirea problemelor și oferirea soluțiilor corecte, le printăm și le includem în portofoliu, la secțiunea MOMENTUL DE ORTOGRAFIE, adică de SCRIERE CORECTĂ.
     În cursul  zilei de mâine,  voi posta o listă de lecturi suplimentare, pe care o puteți completa și voi cu alte titluri. Alte detalii, mâine, la clasă.

17 comentarii:

Ioan spunea...

Într-adevăr problema scrierii cu doi "i" atunci când nu este necesar este una din cele mai frecvente abateri de la limba literară. Referitor la lectura suplimentară, am început "Romanul adolescentului miop". Impresiile mele le voi posta cât de curând. Recomand de asemenea "Cartea de la San Michele" de Axel Munthe, romanul autobiografic al suedezului care a fost medic, psihiatru, apropiat al reginei Victoria a Suediei și nu în ultimul rând scriitor, în care sunt prezentate anumite situații din viața sa, unele amuzante, altele foarte triste dar care totuși rămân în echilibru, carte care chiar dacă a fost publicată acum mai bine de 80 de ani este în continuare valabilă.

argentinagherasim spunea...

S-ar putea să mă repet. Te felicit pentru cărțile alese,care înseamnă că ai deja niște criterii axiologice. Ți-aș propune un schimb temporar: dau 4 romane Dan Brown contra Cartea de la San Michele. Nu agreez cititul pe laptop. E necesar un anumit confort.

argentinagherasim spunea...

Rugăminte: îndeamnă-ți colegii să aibă și ei preocupări cu adevărat serioase, adică să citească, să răspundă. Implică-i pe cei de încredere MULȚUMESC.

Maria Costache spunea...

O alta problema pe care am observat-o este reprezentata de dezacordul dintre subiect si adjectivul pronominal de intarire

Maria Costache spunea...

Prima dată când ne-aţi dat această temă săptămânală am găsit câteva greşeli care se fac foarte des :
1. ULTIMILE cinci luni
Corect este : ULTIMELE cinci luni
2. De ce TE râzi ?
Corect este : De ce RÂZI ?
3. Mi-ar PLACE .
Corect este : Mi-ar PLĂCEA .

Maria Costache spunea...

Părerea mea este că ar fi fost corect : din punct de vedere sufleteşte

Ioan spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Ioan spunea...

O greșeală pe care și eu am avut tendința sa o includ în vocabularul meu (dar m-am corectat pana la urmă) este reprezentată de conjugarea verbului "a creea". De exemplu:
Incorect: el "creează" Corect el "creează"

Pentru a găsi forma mai ușor iau ca exemplu verbul "a lucra" unde rădăcina este "lucr-" la care adaugăm de exemplu "ează" și rezultă "lucrează". La verbul "a crea" luăm rădăcina "cre-" la care adaugăm aceleași terminații ca pentru verbul "a creea".

Maria Costache spunea...

Ai greşit.Cred că vroiai să spui el "crează" la forma corectă.

Ioan spunea...

Am găsit recent o aplicație foarte utilă pentru posesorii de telefoane bazate pe sistemul de operare Android care facilitează accesul la DEX Online: https://market.android.com/details?id=com.dex&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5kZXgiXQ..

Ioan spunea...

Poți intra pe : http://dexonline.ro/definitie/crea și selectează conjugări (scris mic cu albastru) si de asemenea găsești un articol mai detaliat aici : http://adamaica.wordpress.com/2010/02/18/cum-e-corect-6-creaza-creeaza-sa-crezi-sa-creezi/ .

Călătorul spunea...

Buna seara tuturor!
Nu rezist sa nu m-amestec! Cam timid se leaga discutiile pe blog! Asteptam sa mai treaca putin timp. Totusi este nevoie de o perioada de acomodare.
Argentina, te rog sa-l certi pe Sir Andrew ca nu mai publica nimic de cand a plecat de sub aripa ta! Glumesc! Nu trebuie sa certam pe nimeni!
Cand o sa vina momentul, te rog sa pui in discutie tema cu "la Italia" si "in Italia"... Sunt sigur ca nazdravanii astia or sa-i dea de capat.
Intru zilnic pe blogul tau pentru o infuzie de tinerete!

Călătorul spunea...

Scuze!
Sir Andrew a publicat dar nu stiu de ce nu am reusit sa citesc, probabil o problema tehnica rezolvata intre timp.

elly spunea...

Buna seara! O sa trec direct la subiect :).O alta problema foarte intalnita este si cea a scrierii si utilizarii corecte (in scris, deoarece sunt omofone) a cuvintelor "odata" si "o data"."Odata" se foloseste cand este sinonim cu "candva" sau "odinioara" si este adverb de timp, iar "o data" se foloseste cand este sinonim cu "o singura data" sau "o anumita zi".
Pe langa aceste lucruri vreau sa mai adaug si o noutate (cel putin pentru mine) si anume despartirea in silabe a cuvantului "alcool".Corect este sa despartim al-co-ol, nu al-cool.

argentinagherasim spunea...

Cine eşti? Deconspiră-te! Alcool se desparte corect al-co-ol, fiindcă sunt două vocale alăturate, or într-o silabă trebuie să se găsească dor o vocală (pe lângă vocală una sau două semivolcale, una sau mai multe consoane).

Ioan spunea...

Oricât de mult am avut grijă, tot mi-a scăpat un "e" ...

Titi Adrian spunea...

Salut!Eu vreau sa smnalez o greseala pe care am intalnit-o la forma verbului la indicativ, mai mult ca perfect, persoana a II-a, singular.Forma corecta este cu -seși (Tu plecaseși)iar cea pe care am intalnit-o este cu -sei (Tu plecasei)

Trimiteți un comentariu